Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat alle onderdelen op deze website goed werken. Lees meer in onze privacyverklaring.
Accepteren

Brainport

Het Jan van Brabant College is een Brainportschool en als zodanig onderdeel van de Stichting Brainport Scholen. Samen met andere scholen in PO en VO, bedrijven en organisaties binnen onze regio werken we structureel en constructief aan onderwijsontwikkeling, waarbij we ons richten op drie belangrijke pijlers:

  1. 3Oleren; ondernemen, onderzoeken en ontwerpend leren. Ons onderwijs stimuleert initiatief en doorzettingsvermogen alsmede nieuwgierigheid en probleemoplossend vermogen.
  2. Omgevingsgericht leren. We halen realistische vraagstukken de school in, gaan op bedrijfsbezoeken of laten professionals uit de Brainportregio een deel van ons onderwijs verzorgen in de vorm van een gastcollege of masterclass.
  3. Internationalisering. Deze pijler richt zich op wereldburgerschap en cultureel bewustzijn, maar ook op het vergroten van het vermogen van onze leerlingen om om te gaan met mensen uit andere culturen in hun eigen omgeving. Taalvaardigheid in een of meerdere moderne vreemde talen vormt daar een onderdeel van.

Mocht u meer informatie willen over Brainport scholen, klik dan hier voor de merkbelofte.

Kennis in praktijk

Leerlingen doen bij ons natuurlijk kennis op in de lessen, maar tegelijkertijd vertalen we die kennis naar de praktijk. Bedrijven en instellingen uit de Brainportregio helpen ons daarbij. Ze geven bijvoorbeeld opdrachten waarmee leerlingen aan de slag gaan. Zo leren ze kritisch te denken, creatief te denken, informatievaardigheden, worden ze mediawijs en leren ze communiceren en samenwerken.

Een voorbeeld van levensecht leren is de IT-Sales Challenge van de Eindhovense IT-dienstverlener Bechtle, een groot, internationaal opererend bedrijf. Onze leerlingen kregen de opdracht om, na een aantal interactieve gastlessen, een ‘professionele’ IT-Salespitch te houden op het hoofdkantoor in Eindhoven. Dat deden ze goed. Wij waren trots op onze mavoleerlingen die heel serieus aan het werk gingen en veel hebben geleerd van het hele proces. Ook waren we blij met de fijne samenwerking met projectleider Gijs van der Putten die niet alleen heel gedreven was maar ook vastberaden bleek om het verschil te maken in het onderwijs.