Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat alle onderdelen op deze website goed werken. Lees meer in onze privacyverklaring.
Accepteren

Kansrijk Onderwijs door een tweejarige heterogene brugklasperiode

Op onze school bieden wij alle leerlingen Kansrijk Onderwijs. Door bijvoorbeeld twee jaar te werken met heterogene groepen geven wij leerlingen nog meer de kans om zich te ontwikkelen. Je hoeft bij de start nog niet te weten waar je uitkomt. Door het verlengen van deze heterogene periode kunnen we de leerlingen nog beter begeleiden naar de juiste leerweg en wordt de kans op succes vergroot. Zo hebben ze alle tijd om te ontdekken of ze willen leren in een Mavo-, Havo- of VWO-programma.  Je kan jezelf nog verbazen. 

En natuurlijk bieden wij de leerlingen daarbij alle ondersteuning. Met kleine mentorgroepen en ondersteuningslessen voor leerlingen die extra uitleg nodig hebben, maar ook door boeiende lessen voor die leerlingen die extra uitdaging willen  Wij bieden kansen.

In praktijk leidt dat tot de volgende klassenindeling:

Ondersteuning en begeleiding

Zowel in het eerste als in het tweede jaar blijft de balans tussen hoge verwachtingen en intensieve begeleiding een belangrijk uitgangspunt. Differentiatie in de lessen, steunlessen voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, en een veilige leeromgeving waarin fouten maken als onderdeel van het leerproces wordt gezien, blijven leidend. Leerlingen krijgen in dit jaar volop de kans om zichzelf te blijven ontwikkelen, met gerichte begeleiding waar nodig.

Onderbouwing

Tweejarig kansrijk, heterogeen onderwijs past bij de visie van onze school om leerlingen maximale kansen te bieden op zowel persoonlijk als academisch gebied. Door het verlengen van de brugklasperiode kunnen we leerlingen nog beter begeleiden naar de juiste opleidingsroute en wordt de kans op succesvolle schoolloopbanen vergroot. De balans tussen homogeniteit voor de mavo-leerlingen en heterogeniteit voor havo/vwo blijft een essentieel onderdeel waardoor we flexibel kunnen inspelen op de verschillende behoeften van de leerlingen.